Besorolása szerint az Alita -- az egész estés nagyfilmek világában is megjelenő manga amerikanizált változataként -- egyszerre sci-fi, akciófilm, kaland-, és romantikus film, illetve mese, amiből a mese plusz akció áll legközelebb a valósághoz. (A sci-fitől olyan messze van, mint Dosztojevszkij a poénkodástól, noha a cyberpunk elvileg a science fiction egyik altípusa lenne.) Robert Rodrigez mozija látványban a legerősebb, sztoriban pedig a leggyengébb. Célközönsége inkább a 11 és 17 év közöttiek tábora, ami azért tűnik picit félrement dolognak, mert eközben a film 16-os karikát kapott.
Nézzük a sztorit nagy-vonalakban. Adott egy távoli jövőben nyüzsgő város, Iron City és annak lepukkant városrésze, roncstelep, ahol egy csinos kiborglány éli mindennapjait: ő Alita. A városlakók nagy része szintén félig ember félig kiborg, de persze akadnak 100% -ban emberi lények is. A film sztorija Alita múltjával és jelenével foglalkozik: megtudjuk például, hogy valaha a város felett lebegő gazdagok világában, Zalemben "élt" és hogy belül érző szívű, szeretni képes leányzó. Kiderül, hogy törékenynek tűnő alkata halálos fegyver, mely nagyon durva harcokra is képes. Simán lenyom például óriás harci-droidokat, fejvadászokat, vagy bárkit, aki útjában áll. Márpedig saját úton jár, mely egyáltalán nem tetszik "apjának" az őt "nevelő" kiber-doktornak (és éjszakai fejvadásznak) Dr. Ido -nak, aki nagyon félti Alitát. A doki figuráját Christoph Waltz jeleníti meg a filmvásznon (tőle megszokott módon: zseniálisan). Alita CGI alak, de formáját a 33 éves (és mindössze 159 centis) Rosa Salazar, mexikói színésznő adja. (Ha rákeresünk a neten, egyáltalán nem hasonlít -- szerintünk legalábbis -- a filmbeli Alitára.)
Ami a bonyodalmakat illeti, az események három szálon futnak: az egyik a város felett lebegő másik város, Zalem főgonosza (és a neki dolgozó alvezérek) jelentette veszély (és a velük való folytonos harc), a második Alita kapcsolata szerelmével Hugoval (Keean Johnson), mely egyszerre romantika és dráma a harmadik pedig az a sport, mely végig feldobja látványtechnikailag a filmet, és amelyben Alita is kipróbálja magát -- motoros görkorival száguldva és közben harcolva (egy gigantikus pályán) a vele versenyző szúró, vágó, gyilkolászó kiborgokkal (egy vas "labdát" kergetve).
Akadnak azért logikátlanságok is: például miért akarja az egész film alatt mindenki megölni a kiborglányt? Miért foglalkozik annyit Alitával Zalem titokzatos ura (és főgonosza), mikor láthatóan minden kapcsolatot elvágtak a lenti várossa (és annak lakóival)? Miért van annyi kiborg-fejvadász a közbiztonságot védve egy olyan városban, ahol láthatóan mindenki tesz a közbiztonságra és épp az emberélet (illetve kiborgélet) ér a legkevesebbet. Persze mindezekre ráfogható hogy rejtély és a folytatást készíti elő, mégis zavaró a felnőtt nézők számára. Mint ahogyan az is, hogy miként tartható életben egy levágott fej és hogyan építhető köré egy robottest? Nyilván az Alita nem dolumentumfilm, de azért az említettek miatt mégis minőségileg alacsonyabb lépcsőfok, mint a hasonló mozik (pl. Avatar, Ragadozó városok, Sin City).
Ami a szereplőket illeti: Christoph Waltz mellett a csontkollekcióvá fogyott Jennifer Connelly és a markáns kisugárzású Mahershala Ali is remek alakítást nyújtanak (nem tehetnek a forgatókönyv gyengeségeiről). Egyébként mindkét színész Oscar-díjas: Jennifer Connelly az Egy csodálatos elme című, 2001-es filmben való alakításáért kapta meg az arany szobrocskát, Mahershala Ali pedig a 2016-os Holdfény című dráma mellékszerepéért.
A forgatókönyv kihagyja a mesterséges intelligencia kontra emberi érzések kérdéskörének érintését, kikerülve a mélyebb dilemmákat, mint a "mennyire lehet emberi egy robot" felvetés. Pedig a probléma foglalkoztatja a társadalmat és erősen beszűrődik a filmvilágba is. Eljöhet az idő, amikor egy kiberlány (vagy kiberfiú) valódi szerelemmel (vagy szeretettel) kötődik majd egy emberi lényhez? Lehetséges a mesterséges intelligenciának valódi emberi érzelmeket megjelenítő szintje? Robert Rodrigez és James Cameron az Alita forgatókönyvében nem vállalják fel ezeket a dilemmákat, megmaradnak az egyszerű látvány-szórakoztatásnál.
Az Alita jobban átgondolt és kidolgozott sztorival, jobb scripttel, összetettebb karakterekkel és a téma kínálta társadalmi kérdések megjelenítésével áttörhette volna a gyerekmozik matiné-kategóriáját, meghódítva a felnőtt nézőket is. Ez viszont ezúttal elmaradt és a folytatás kihívása lesz. Kihívás Robert Rodrigeznek is, akitől a Desperado és az Alkonyattól pirkadatig után jobb filmekhez vagyunk szokva.
Ki kell viszont emelni: a film így is nagyszerű kikapcsolódást nyújt, még ha egyszer-nézős kivitelben is. Értékelés: 60%
A film MAFAB adatlapja itt olvasható
2019.02.26.(13:24)