Tényleg ér 4 Oscart a Get Out?

2018. február 13. 23:07 - Filmflash

Január végén került nyilvánosságra, hogy az amerikai filmakadémia milyen alkotásokat jelölt a március 4 -én megrendezésre kerülő 90. Oscar gála díjazásaira. Az esélyesek közt komoly eredményt mutathat fel a Get Out (Tűnj el), melyet a legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb férfi főszereplő, legjobb rendező és a legjobb film kategóriákban is jelöltek. Ezzel az alig 38 éves, színes-bőrű Jordan Peele valódi bravúrt hatott végre, hiszen élete legelső munkájával rögtön óriási diadalt aratott. A kérdés csak az: valóban annyira jó film a Get Out, hogy 4 Oscart ér?

get_out.jpg

Nos, valóban nem rossz film: izgalmas, érdeklődést fenntartó, több szempontból is különleges, néhol valósággal sokkoló és még bizonyos társadalomkritikát, illetve faji kérdéseket is feszeget. Ugyanakkor alapvetően egy szimpla thrillerről (mások szerint horrorról) van szó, mely túl mélyen-szántó mondanivalót azért nem tud felmutatni (még ha sokan nagyon szeretnének is mindenfélét belemagyarázni).

Spoilerezéssel folytatva:

... a sztori valójában faék egyszerűségű: adott egy vidéki, világtól elzárt épületegyüttes (valahol Amerikában), ahol egy orvos-család él, mégpedig abból, hogy gazdag, ám beteg időseknek segítenek (jó pénzért), mégpedig egészségesek "beáldozásával". Fiatal, egészséges (többnyire fekete bőrű) ártatlanokat csalnak (vagy rabolnak) a farmra, ahol aztán hipnotizálják őket és műtétekkel "felhasználják" megrendelőik számára a szerveiket, idegrendszerüket. A biznisz jól pörög, a család láthatóan tollasodik. Ez a családi bűnszervezet veti ki hálóját a színes bőrű Chrisre is, akit a filmben Daniel Kaluuya alakít. A férfit elcsábítja a szépséges Rose Armitage (Allison Williams), majd elhívja a farmra, hogy néhány napot ott eltöltve bemutassa apucinak és anyucinak is. Mint később kiderül: számtalan fekete srácot hívott már el ide, akik sorra áldozatokká váltak. Ám Chris szerencsére ügyesebb a többieknél: rájön, hogy valami nem stimmel és szembeszáll fogva-tartóival. Nagyjából ennyi a sztori váza.

És most nézzük a pozitívumokat - negatívumokat. A rendezés mindvégig fenntartja a feszültséget és az érdeklődést, sőt a kezdetektől tapintható a normálistól eltérő, furcsa és szürrealitást sejtető légkör. Chris megérkezik a farmra, ahol percről percre érzi (egyre erősebben), hogy valami nincs rendjén: az alkalmazottak robotszerűen viselkednek, a háziak túl kedvesek, párjának öccse pedig szokatlanul agresszív. Tetézi az egészet, a vendégsereg megérkezése (fekete limuzinokon), akik bizalmaskodóan vizslatják és felbukkan köztük egy fekete férfi is, akit miután lefényképez úgy tesz, mintha kómából ébredne. Chris sejteni kezdi: itt nem mindenki ura önmagának. Ám a szörnyű összkép csak később és sajnos későn áll össze benne. 

Peele ügyesen adagolja a furcsaságokat, mesterien irányítja a párbeszédeket és szinte csepegteti az egyre erősödő feszültségforrásokat. Chris megtapasztalja a burkolt faji megkülönböztetést: először a farmra vezető úton, amikor az igazoltató rendőr az ő iratait is elkéri, pedig nem is ő vezetett, majd a farmon, amikor a "vendégek" úgy méricskélik, mint valami árucikket (hiszen annak is tartják, bár ezt még akkor nem tudja). Jó tehát a rendezés és kimagaslóan nagyot alakít Daniel Kaluuya is (aki különleges nevét ugandai felmenőitől kapta, bár ő maga Londonban született) ebben a filmben pedig nagyszerűen hozza a megtévesztett, sérült gyermekkorú, de lassan mindenen felül emelkedő áldozat karakterét. Hiteles az arcán látható változás, amikor megérti: menekülnie kell, elfogadva barátja, a telefonon segíteni akaró Rod tanácsát: ".. tűnj el!".

Ami mégis mérsékelt lelkesedésre inti az embert a filmmel kapcsolatban az néhány hitelességbeli apróság, például az a pszicho-maszlag, amit beadnak nekünk. Nem túl hiteles ugyanis, hogy a farmon high-tech műtőkben komplex agyműtéteket hajtanak végre embereken, melyek során valamit (?) eltávolítanak az agyból és ezzel másokat megmentenek. Mégis milyen orvosi beavatkozások, azok, amelyek által egyesek biorobotokká válnak, mások meg ettől meggyógyulnak? Kicsit tudományos halandzsa az egész, gyenge kivitelben. 

Aztán az is rontja az összhatást, hogy jelentős számú beavatott részese az üzletnek, (nem is túl leplezett formában) mégsem szivárog ki az egészről semmi. Megannyi tanú, több tucat látogató, rengeteg eltűnt személy és a hatóságok kicsit sem nyomoznak az ügyben. Nem túl profi az sem, ahogyan az áldozatokat hipnotizálja a doki felesége: elbeszélget velük, majd Chris esetében egy kávéscsészét és egy kávéskanalat vet be. A hangot hallva aztán elkábul a férfi. De ez még nem minden: valahányszor hallja a kávéscsésze és a kiskanál hangját, azonnal mozdulatlanná dermed. Mégis ki veszi ezt be 13 év felett? Infantilisen gagyi és "B" kategóriás. Gyengécske az is, hogy az összes odacsalt vagy elrabolt áldozat megfékezésére, a doktor 50 kilós fia van bevetve. Persze a harcművészet szakavatottja, de azért mégis. 

Ugyanakkor a Get Out nem rossz film, magával ragadja a nézőt a játékidő első 70 százalékában szaporodó rejtély és az utolsó 30 százalékban átélhető véres akciók sorozata. Ugyanakkor túl sok extrával nem szolgálat a történet: nincsenek nagyívű eszmefuttatások, nincs óriási színészi képességeket felvonultató játék, nincs mondanivaló, vagy új megközelítésekre ráébresztő végső katarzis. Egy egyszerű thriller, jó rendezéssel és Daniel Kaluuya átlag feletti színjátékával. Négy Oscart szerintünk nem ér, még akkor sem, ha az egészbe belelátunk valamiféle faji - etnikai prejudikációt és társadalmi konfliktust. Értékelésünk: 7 / 10.

belyegkep2.jpg

***

 

 

 

5 komment

Gyilkosság az Orient expresszen (2017)

2018. február 11. 15:50 - Filmflash

A Kenneth Branagh rendezésével és főszereplésével készült 2017 -es krimi, melyet Agatha Christie 1934 -es, hasonló című regénye alapján készített el a 20th Century Fox, közepes lelkesedéssel talált fogadtatásra a világ mozijaiban. Az IMDb-n 80 ezer voksoló 6,7 pontra (67% -ra) értékelte, míg a Rotten Tomatoes -tól 57% -ot, a Metacritictől pedig 52% -ot kapott,  ami mindhárom esetben közepesnél alig jobb szintet jelent. 

orient_express.jpg

Tény: a film látványvilága, története és színészeinek teljesítménye nem teszik Branagh "kísérletét" az évszázad filmjévé. Ami szerintünk mégis kiemelkedő, az helyszín és a Poirot-féle stílus, melyek afféle sajátos, archaikusan ódon atmoszférát és "ízt" kölcsönöznek a sztorihoz. Branagh bajszáról például a film végéig képtelenség levenni a szemünket, annyira egyedi és valószerűtlen. Ugyanakkor Hercule Poirot karakterének megidézése igenis sikeres és hihető. A belga származású, zseniális nyomozó viselkedése, stílusa illeszkedik a 30-as évekhez, mint ahogyan ideái, elvei is kidolgozottak. 

Poirot figuráját eddig a filmvásznon hatan alakították: Albert Finney, Peter Ustinov, David Suchet, Ian Holm, Tony Randall és Alfred Molina. Mindannyiuk játékában volt méltányolandó (nekünk Ustinov és Suchet volt a kedvencünk) ám Branagh sem marad el tőlük, sőt bizonyos dolgokban túl is szárnyalja őket. Például abban, ahogy belső válságait megéli a vásznon. Ami a többi szereplőt illeti: a film valóságos sztárparádét vonultat fel: meggyőző a gyönyörű Daisy Ridley játéka, nagyot alakít a 90-as évek szexikonja Michelle Pfeiffer és élvezetes a többiek szerepjátszása is, így Johnny Depp, Judi Dench illetve Penelope Cruz alakítása.

A történet nyilván Agatha Christie (1890-1976) fantáziáját dicséri, de a rendezés sem rossz, ami ezt megvalósítja. Branagh ügyesen karakterizálja szereplőit, éppen annyit mutat belőlük, ami felkelti az érdeklődést irántuk, de nem teszi nyilvánvalóvá motivációikat. A végkifejletet nem látjuk, a meglepetések, fordulatok valóban váratlanok. Ugyanakkor több természetesség, több egyediség és az egyes karakterek színesebbé tétele egészen biztosan emelték volna a film értékét és élvezhetőségét. Jó a vonat (Orient expressz) kialakítása, belső luxusa és a szerelvény elakadásánál megmutatott háttér, mely hatalmas és havas hegyeivel furcsa már-már misztikus hátteret biztosítanak a cselekményhez. 

Nekem nagyon tetszett az igazi flash a filmben: Poirot "nagyjeleneteinek" sora, melyekben gondolkodott, fejtegetett és leleplezett miközben, meglepetést, dühöt mutatott és néhol eszmeiséget fogalmazott meg. Tetszettek a párbeszédek és 30-as évek eleganciáját idéző jelmezek, színek, hátterek is.

Nem tetszett az időnként felbukkanó mesterkéltség és a néhány XXI. századi elem, illetve a szereplők kicsit túl szegényes bemutatása (ami miatt valószínűleg Agatha Christie sem lenne elragadtatott, ha megnézte volna  a filmet). Ám a Gyilkosság az Orient expresszen így is egy élvezhető és érdekes alkotás a 30-as évek világába történő stílusos kiruccanással. Értékelésünk: 6,5 / 10 pont

7 komment

25 bármikor újranézhető film, az elmúlt 40 évből

2018. február 09. 15:41 - Filmflash

Tökéletesen szubjektív, hogy ki milyen filmeket tart "sokszor újra nézhetőnek" (olyan is van, akinek NINCS ilyen kategória), de a legtöbbünk számára a legjobb, legszórakoztatóbb (nem feltétlenül a legmélyebb) filmek tartoznak ide. Azért tudjuk sokszor megnézni ezeket, mert mindig élményt nyújtanak, újra átélhető izgalmakat, kalandokat, vicceket, poénokat, vagy éppen megható érzéseket. Nézzük, mi milyen filmeket sorolunk ide, (nem rangsorolva a 20 alkotást). 

Sherlock Holmes (2009) 1

Akciófilm, rendező: Guy Ritchie, főszerepben: Robert Downey Jr, Jude Law, Rachel McAdams. (port) Látványos nyomozás, egyedi poénokkal, párbeszédekkel a XIX. századi London utcáin, miközben lenyűgöző akciójeleneteket és akrobatikus verekedéseket láthatunk. Izgalmas, rejtélyekkel teli történet, pörgős rendezéssel. Robert Downey Jr. nagyot alakít, Juda Law szenzációs, Rachel McAdams pedig gyönyörű. Élvezetes, szórakoztató mozi, 128 percben.

Kéjjel nappal (2010) 2

Akció-vígjáték, rendező: James Mangold, főszerepben: Tom Cruise, Cameron Diaz (port) Lendületes és akció-dús sztori, melyben Tom Cruis élvezetes alakítást nyújt, Cameron Diaz pedig végtelenül szexi. Egzotikusak a helyszínek és humorosak a párbeszédek, melyek oldják az akciók teremtette izgalmas légkört. Kémek, nemzetközi bűnözők és a CIA játszanak egymással macska-egér harcot ebben a jól kitalált sztoriban, egyetlen percnyi "üresjárat" vagy unalom nélkül.

Kelly hősei (1970) 3

Az egyetlen a listán, amelyik 40 évnél régebbi. Háborús film, rendező: Brian G. Hutton, főszerepben: Clint Eastwood, Donald Sutherland, Telly Savalas (port) Egy amerikai katonákból álló egység magánakciója egy front mögötti bank aranykészletéért. A csapat tagjai közt szinte baráti a viszony, beszélgetéseik szabad-szájú, poénos dialógusok. A film bepillantást enged a második világháborús amerikai hadsereg belső, laza világába. A Kelly hősei egy akciókkal, izgalmakkal és humorral teli háborús sztori.

Birodalom visszavág (1980) 4

Kalandfilm, rendező: Irvin Kershner, főszerepben: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher (port) Az egyik legjobb, valaha készült film, a Star Wars univerzum legjobbja. Kaland, akció, fantázia, humor, romantika és lenyűgöző látványvilág ütős mixe az egész. A hoti csata, a hatalmas lépegetőkkel lenyűgözi az embert, a legjobb scene az időközben 9 részesre bővült sorozatban. Akárhányszor megnézhető, mindig jó szórakozást ígér.

Sárkány csókja (2001) 5

Akciófilm, rendező: Chris Nahon, főszerepben: Jet Li, Tchéky Karyo, Bridget Fonda (port) Az egyik legjobb akciófilm, amit valaha forgattak. Jet Li egészen elképesztő jeleneteket produkál, egyszerre akrobatikus amit csinál és a harcművészet legjobbja. A sztori is jó, van benne izgalom, humor, illetve lenyűgöző látvány. Lehetetlen NEM élvezni, mert valahogy működik az egész. 

Hölgyem isten áldja (2004) 6

Vígjáték, rendező: Richard Benjamin, főszerepben: Jeff Daniels, Patricia Heaton (port) Bár a sztori első feldolgozása 1977 -ben még Richard Dreyfuss - Marsha Mason pároshoz kötődik, a 2004 -es Jeff Daniels - Patricia Heaton duó sokkal jobb. A filmet párbeszédeik és humoros szövegeik dobják fel nagyon. Az ember végigröhögi a sztorit, miközben magával ragadja a történet. Daniels sziporkázó alakítást nyújt. Szórakoztató mozi minden korosztály számára.

Bourne rejtély (2002) 7

Thriller, rendező: Doug Liman, főszerepben: Matt Damon, Franka Potente (port) Óriási sikerrel került a mozikba  annak idején, 16 évvel ezelőtt, így további 4 rész készült belőle (sajnos egyre csökkenő színvonallal). Ám az igazi a legelső, 2002 -es fejezet volt, melyben az akkor még csak 32 éves Matt Damon alakítja a profi ügynöknek kiképzett Jason Bourne -t. Látványos, izgalmas akciófilm, miközben rejtélyekkel teli thriller is. Kihagyhatatlan.

Lovagregény (2001) 8

Kalandfilm, rendező: Brian Helgeland, főszerepben: Heath Ledger, Paul Bettany, Shannyn Sossamon (port) Sokan bírálták ezt a vicces jelenetekkel és párbeszédekkel teli történelmi vígjátékot azzal, hogy elrugaszkodott a múlt realitásaitól (egyébként nem), ám ez a film éppen attól jó, hogy a jelenkor humorát vegyíti a XIV. század körülményeivel (Geoffrey Chaucer kora). Élvezetes, néhol megható, több helyen pedig izgalmas sztori, valódi kikapcsolódás 9 és 99  közt mindenkinek.

Remény rabjai (1994) 9

Filmdráma, rendező: Frank Darabont, főszerepben: Tim Robbins, Morgan Freeman (port) Az IMDb -n már hosszú évek óta vezeti a ranglistát ez a film, mégpedig teljesen megérdemelten. Magával ragadó ugyanis a sztori, érdekes a történetfűzés, nagyon jók a karakterek, remek a rendezés és színvonalasak az alakítások is. Ráadásul még mondanivaló is akad.  Egyszerűen hat az emberre, soha nem felejti, ha egyszer látta. 

Bad Teacher (2011) 10

Vígjáték, rendező: Jake Kasdann, főszerepben: Cameron Diaz, Justin Timberlake, Jason Segel (port) Nevettető vígjáték, remek poénokkal egy amerikai iskolában, ahol Elizabeth Halsey (Cameron Diaz) próbál természetétől teljesen életidegen munkakörben, tanárként túlélni.  

Maflás (2012) 11

Vígjáték, rendező: Frank Coraci, főszerepben: Kevin James, Salma Hayek (port). Kevin James a legjobbat hozza ki magából: vicces, de nem idétlen, humoros, de nem erőltetett. Könnyed, eredeti sztori egy biológiatanárról, aki MMA mérkőzéseket vállal, hogy barátja és kollégája állását megmentse. 

Szerelem a Fehér Házban (1995) 12

Romantikus vígjáték, rendező: Rob Reiner, főszerepben: Michael Dougles, Anette Bening, Martin Sheen. (port) Egy szingli elnök és egy környezetvédő jogásznő sajátos kapcsolata, mely számtalan furcsa helyzetet, vicces szitut, poénos párbeszédet és romantikus percet tár elénk, miközben önfeledt szórakozásban lehet részünk. 

Dave (1993) 13

Romantikus vígjáték, rendező: Ivan Reitman, főszerepben: Kevin Kline, Sigourney Weaver (port) A téma: milyen vicces szituációkba keveredhet egy férfi, ha történetesen az amerikai elnök hasonmása és felkérik annak helyettesítésére? Kevin Kline szórakoztató és közben elgondolkodtató játéka, humoros-romantikus kalandjai valódi kikapcsolódást ígérnek. 

Hat nap 7 éjszaka (1998) 14

Vígjáték, rendező: Ivan Reitman, főszerepben: Harrison Ford, Anne Heche, David Schwimmer. (port) Vígjáték, de közben igazi kalandfilm is egy lakatlan szigetre kerülő párról, akik megmenekülésük közben eszmélnek rá arra, hogy rossz párt választottak, hisz valójában egymásnak szánta őket az élet. 

Casino Royal (2006) 15

Akciófilm, rendező: Martin Campbell, főszerepben: Daniel Craig, Mads Mikkelsen, Eva Green (port) Az egyik legjobb, legstílusosabb James Bond film, amit valaha forgatta a legelső epizód, az 1962 -es Dr. No bemutatója óta. Van benne akció, verekedés, üldözés és bombázó nők, de megszokott Bond elemeken túl ezúttal valódi érzelmek is felbukkannak. 

World War Z (2013) 16

Akciófilm, rendező: Marc Forster, főszerepben: Brad Pitt, Mireille Enos (port) A zombis filmek mára külön kategóriát alkotnak és ebben a sajátos világban a legjobb a World War Z, melynek hatása és sodró, lendületes, izgalmakkal teli látványvilága alól lehetetlen kivonnia magát az embernek. Brad Pitt, mint szinte mindig, most is meg tudja mutatni férfias, kőkemény arcát, mellyel ideális főszereplője ennek döbbenetes sokkoló történetnek. 

Zsarulesen (1987) 17

Vígjáték, rendező: John Badham, főszerepben: Richard Dreyfuss, Emilio Estevez, Madeleine Stowe (port) Ha van stílusosan egyedi vígjáték, akkor a Dreyfuss - Estevez páros ilyet készített, a maguk jópofa, frappánsan humoros módján. A Zsarulesen nem az évszázad filmje, de kihagyhatatlan, ha valaki másfél órásra jól akarja érezni magát. A második rész gyakorlatilag megismétli az első sikerét. Óriási mindkettő.

Szupercsapat (2010) 18

Akciófilm, rendező: Joe Carnahan, főszerepben: Liam Neeson, Bradley Cooper, Jessica Biel (port) Ha az előbb "stílusos vígjátékról" beszéltünk, akkor a Szupercsapat stílusos akciófilm, az 1983-1987 közt vetített sorozat örökségén haladva (de azt jócskán túlszárnyalva). Mindenki hozza a legjobbat, a poénok kicsit sem erőltetettek, a csapat tényleg csapatként viselkedik és mindenki jól érzi magát ami természetesen átragad a nézőre is. 

Csak egy kis pánik (1999) 19

Vígjáték, rendező: Harold Ramis, főszerepben: Robert De Niro, Billy Crystal, Lis Kudrow (port) Klasszikusnak tekinthető, tényleg kihagyhatatlan vígjáték, De Niró legjobb alakításával. A második rész furcsa módon még be is előzi a legelsőt. 

Randiguru (2005) 20

Vígjáték, rendező: Andy Tennant, főszerepben: Will Smith, Eva Mendes, Kevin James (port) A téma szirupos elcsépelt, kliséhalmaznak tűnik, a film valahogy mégis működik, mert a Smith - James páros óriási benne. 

A nemzet aranya (2004) 21

Kalandfilm, rendező: Jon Turteltaub, főszerepben: Nicolas Cage, Diane Kruger, Sean Bean (port) A rejtélyeket, különleges történelmi helyzeteket, érdekességeket és akciókat kedvelőket célozza meg A nemzet aranya, mely senkinek nem okoz csalódást. Bár itt a folytatások már visszaesést hoznak, az eredeti első rész határtalanul jó szórakozást nyújt 3 és 103 közt mindenkinek.

Összeesküvés elmélet (1997) 22

Thriller, rendező: Richard Donner, főszerepben: Mel Gibson, Julia Roberts, Patrick Stewart. (port) Sajátos stílusú thriller, Mel Gibson iszonyúan erős alakításával. A sztori egyszerre vicces, megható és izgalmas.  

A bolygó neve: Halál (1986) 23

Horror-akció, rendező: James Cameron, főszerepben: Sigourney Weaver, Michael Biehn, Bill Paxton (port) Az Alien világ - akárcsak a zombis filmek világa - elég behatárolt rajongótábort tudhat magáénak. Mégis egyre szélesebb rétegek számára érdekes és hátborzongató ez a furcsa, sok részt megélt horror-franchise, a maga xenomorfjaival, melyek a filmtörténelem legfélelmetesebb valaha kitalált lényei. A franchise legjobbja pedig egyértelműen a Bolygó neve halál.

Egy becsületbeli ügy (1992) 24

Filmdráma, rendező. Rob Reiner, főszerepben: Tom Cruise, Jack Nicholson, Demi Moore (port) Kevesen veszik észre ebben a történetben a különlegességet, pedig akad benne nagyon sok elgondolkodtató elem. Jó a sztori és érdekes a bepillantás is az amerikai haditengerészet belső világába. 

Ha ölni kell (1996) 25

Dráma, feszültség, mélyen elgondolkodtató történet egy apáról, aki a faji előítéletek világában bosszút áll kislánya megtámadóin és bátran vállalja a felelősségre-vonást. Joel Schumacher filmjének a legjobbak közt a helye.

 

 

Szólj hozzá!

Mennyit ér az Oscar, mi a valódi értéke?

2018. január 28. 13:38 - Filmflash

A legnagyobb filmes elismerést jelentő arany szobrocskák értékét három módon is lehet mérni: magának a szobornak az értékével, a díj odaítélésével nyert bevétel és honorárium növekedésével és a díjak valódi művészeti értékével (azzal a garanciával, hogy amelyik film ezt megkapja, az valóban értékes e?).

oscar.jpg

A jelenleg összesen 6200 ezer tagot számláló amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) minden évben 24 filmes kategóriát vizsgálva adja át az Oscarokat, egy-egy 34,3 centis, arannyal bevont szobrocska formájában. (Legelső alkalommal 1929 május 16 -án adták át, akkor még csak 12 kategóriában.) Idén, március 4 -én kerül sor az eseményre, a Los Angelesi Dolby Színházban, Jimmy Kimmel műsor-vezetése mellett. (Kíváncsian várjuk, a tavalyi botrányok után, dupla érdeklődéssel.)

A fő kérdés: mennyit ér manapság az Oscar? Nos, ha a szobrocskák értékét vesszük alapul, akkor ezek feketepiaci ára 860 ezer és 79 ezer közt jellemző. (De nincs fix, szabott áruk.) Eddig legdrágábban 860 ezerért cserélt gazdát, 2011 -ben egy Oscar szobor, amit eredetileg Orson Welles kapott az Aranypolgárért, 2014 -ben pedig 79 ezerért nyert el valaki egy ilyet egy árverésen. A szobrok előállítási költsége viszont mindössze 500 dollár, hiszen csak kívül fedi egy vékony réteg arany (ami 24 karátos). Egyébként ha valóban tömör színaranyból készülne, akkor is maximum 325 ezer dollárt érne (anyagárban).

Ha más szempontból nézzük: az Oscar-díj hihetetlen mértékben képes megnövelni egy film nézettségét és egy-egy színész gázsija akár 70-80 százalékkal is növekedhet, ha rendelkezik már Oscarral. Egyébként már önmagában a jelölés is nagyon "megdobja" egy színész értékét és már ezen az alapon is kérhet 505 -kal magasabb fizetést egy-egy forgatásáért.

Garancia a minőségre?

És most nézzük: az Oscar díj mennyiben garancia a minőségre? A válasz: sajnos egyre kevésbé! Napjainkban már annyira erős a lobbi, a lefizetés, vagy valamilyen nyomásra történő részrehajlás az Akadémiánál (és az egész amerikai filmiparban), hogy az egyes filmek megítélésénél a legkevésbé éppen a művészeti és valós érték számít. Jól látható ez a 2016 -os Oscar gálánál, melyen a Mad Max - A harag útja összesen 6, azaz HAT (!) díjat zsebelt be (ízléstelenség ide vagy oda). Itt valahol már egyértelműen elveszett az egész komolyan vehetősége, de később, 2017 -ben tovább romlott a helyzet, amikor újra egy értéktelen, elcsépelt közhelyekkel teli, sőt más produkcióktól másolt elemekkel teli alkotás tarolt, mégpedig a Kaliforniai álom (La La Land) szintén 6 db Oscar bezsebelve. Az idei, 2018 -as jelölések sajnos tovább viszik a mélybe a színvonalat, elég a történelem-hamisító, hangeffektekkel "operáló" Dunkirk -re, a horrorfilm "Tűnj el" -re és a teljesen szürreálisan gagyi "Víz érintésére" utalnunk.

A valódi érték kérdése ugyanakkor nem egyformán érvényesül minden kategóriában: a kevésbé profit-orientál és így a lobbi terén kevésbé érintett rövidfilmek és külföldi filmek megítélésénél még fellelhető némi objektivitás, ami már csak azért is jó hír, mert mi magyarok az utóbbi években főleg ezekben a kategóriákban nyertünk arany szobrocskákat: például a Saul fia és Mindenki. Idén Enyedi Ildikó, Testről és lélekről című filmje került a jelölések köz, így lesz kinek szurkolnunk 34 nap múlva.

 

belyegkep2.jpg

***

4 komment

Az amerikai fajgyűlölet - Lángoló Mississippi

2018. január 20. 14:18 - Filmflash

Alan Parker - a Madárka és az Evita rendezője - 1988 -ban sokkoló krimivel lepte meg a mozirajongókat, mely egy megdöbbentő és igaz történetre épült. Mintegy 54 évvel ezelőtt, 1964 június 21 -én, az amerikai Mississippiben három polgárjogi aktivista tűnt el - Michael Schwerner, James Cheney és Andrew Goodman - akik egy feketék ellen elkövetett ügyben (templomuk felégetése miatt) nyomoztak az államban. Holtestjeik hetekkel később kerültek elő. A fő gyanúsítottak a helyi Ku Klux Klan tagjai lettek. (A Kuk Klux Klan egy 1865 -ben alapított, titkos, fajgyűlölő szervezet, mely még napjainkban is működik)

mississippi1.jpg

A három férfi megölése miatt 1965 -ben indított nyomozást, a helyszínre küldött FBI ügynökök kezdték meg, amit a helyi lakosság - de főleg a hatóságok (a helyi seriff és helyettese) - kifejezetten ellenségesen szemléltek. A nyomozókat munkájuk közben többször meg is fenyegették, majd fellángoltak a helyi ellentétek feketék és fehérek közt. Az utcákon fekete tüntetések zajlottak, miközben a Ku Klux Klan fehér csuklyás "harcosai" a színesbőrű lakosság templomait, házait gyújtotta fel. Mississippi állam lángba borult. Végül az FBI emberei - belső információk, és a klán-tagok megosztása révén - felülkerekedtek és leleplezték a gyilkosságok végrehajtóit. Kiderült a seriff-helyettes is részese volt a bűncselekménynek. A kegyetlenségek elkövetői 7 és 10 évet kaptak, ám Edgar Ray Killen - a helyi Ku Klux Klan vezetője (aki a gyilkosságokra utasítást adott és aki azokat megtervezte) egész élet rács mögött töltötte. Éppen a napokban, 2018 január 11 -én halt meg cellájában (92 éves korában).

mississippi2.jpg

A Lángoló Mississippi egy érdekes és hatásos film, melynek kiváló a rendezése és amelyben kiemelkedő alakítást nyújt, a Szakaszból ismert Willem Dafoe és a számtalan alkotásban bizonyított Gene Hackman. A történet visszaadja az eredeti sztorit, a film lendületes, gyors tempójú, a feszültségfokozás hibátlan. A néző valóban ott lehet a 60 -as évek déli államaiban, szinte bőrén érezheti a fajgyűlölet fojtogató atmoszféráját.

A nyomozás fokról - fokra fedi fel a körülményeket: a Ku Klux Klán kiterjedtségét, hierarchiáját, vezetőinek, tagjainak kilétét, gyűléseik rendszerességét. Lelepleződik végtelen gonoszságuk, hidegvérű kegyetlenségük, amivel ártatlan embereket vernek meg (és gyilkolnak le) rendszeresen, csupán bőrszínük miatt. A filmben Hackman alakítja azt a déli származású FBI ügynököt, aki megpróbál választ találni  arra a kérdésre, hogy honnan ered ez a végtelen gyűlölet? "Ha egy négernél sem vagy jobb, akkor kinél vagy jobb?"

ku_klux_klan.jpg

Egy klángyűlés 1964 -ben

A történet a morális kérdések feszegetésekor túllép egy egyszerű krimi keretein és komoly üzeneteket fogalmaz meg: a feketéket gyűlölők valójában saját jelentéktelenségük, kudarccal teli, sivár életük elől próbálnak meg elmenekülni, amikor egy még náluk is rosszabb helyzetben lévő réteget bántalmaznak. Így azt érezhetik: szabadon uralkodhatnak egy még náluk is kiszolgáltatottabb csoporton, akiket büntetlenül bánthatnak és így úgy érezhetik, feljebb kerülnek a társadalmi ranglétrán. A film nem szájbarágósan, de megvilágítja mindezt.

A Ku Klux Klan kezdetben a négerek, később már a zsidók (a polgárjogi mozgalmakban nagy arányban tevékenykedtek zsidó aktivisták), napjainkban pedig már a katolikusok (spanyol ajkúak) ellen is megfélemlítéssel lépnek fel. Gyakorlatilag csak a több generációs amerikai, fehérbőrű, protestáns felekezetekhez tartozó, istenfélő, konzervatív - nacionalista amerikaiak tartozhatnak a klánba. 

mississippi3.jpg

A filmben szereplő klán tagok közül kiemelhető Michael Rooker alakítása, aki a fanatizált verőember és gyilkos archetípusát jeleníti meg olyan módon, hogy az ember ereiben meghűl a vér. Érdekes az Anderson ügynök (Gene Hackman) és Pell kisasszony (Frances McDormand) közt kialakuló vonzalom is, mely megmutatja: nem minden déli ember szívében volt fajgyűlölet akkoriban. Még ott, a gyűlölködés világában is akadtak emberséges lakosok, akik nem értettek egyet a kereszt égetésekkel, a csuklyákban elkövetett gyáva gyilkosságokkal. 

A Lángoló Mississippi egy akciódús, izgalmakkal teli, morális kérdéseket feszegető és fontos mondanivalókat tartalmazó film a 60-as évek Amerikájáról, ahol az emberek szívében a fajgyűlölet és az emberség vívott harcot egymással. Ajánljuk mindazoknak, akiket érdekel ez a korszak, akik szeretnék megérteni a fagyűlölet mechanizmusát és akik szeretik a valóságra épülő, feszült és izgalmas történeteket. Értékelésünk: 7,5 / 10

belyegkep2.jpg 

 

 

3 komment

A Churchill film - A legsötétebb óra

2018. január 18. 22:29 - Filmflash

Kevés olyan nagy formátumú XX. századi történelmi alak létezik, akinek élete annyira magán viseli a század eseményeit, háborúit, politikai viharait és konfliktusait, mint Sir Winston Churchill, brit politikus, miniszterelnök életútja. Életének egyik legfontosabb időszakáról - a második világháborús éveiről - Joe Wright készített különleges filmet 2017 őszén, melyet éppen most mutatnak be a magyar mozik. 

churchill.jpg

Churchill régi, arisztokrata család sarjaként született (1874-ben), iskoláiban lázadó szellemű, kezdetben gyenge, majd jó eredményeket produkáló tanuló volt, majd korán a hadseregbe lépett, ahol bejárta a korona legjelentősebb gyarmatait (Afrikát, Indiát) és idővel mint haditudósító is bizonyította bátorságát, találékonyságát. Számtalan kalandja után 1900 -ban tért haza Angliába ahol a továbbiakban már nem foglalkoztatta a katonai karrier gondolata. A századfordulón kezdett a politikával foglalkozni és jutott be a brit parlamentbe, ahol eleinte konzervatív, majd liberális képviselőként dolgozott. Később, 1905 -ben már gyarmatügyi államtitkár, 3 évre rá kereskedelmi, majd belügyminiszter lett. Az első világháborúban pár hónapig újra katonatiszt, de a háború végére visszakerül a kormányba (mint hadügyminiszter).

Churchill életében az 1920 -as évek némi visszaesést hoztak (választási vereségek), de 1924 -ben azért megszerzi a képviselőséget (függetlenként), majd pénzügyminiszter lesz. A 30-as években Churchill újra konzervatívok felé fordul. Később 1940 május 10 -én az akkori miniszterelnök, Neville Chamberlain lemondását követően VI. György Churchill kérte fel a kormányfői poszt betöltésére. Ő vezette Angliát végig a háború alatt, egészen 1945 nyaráig. Churchill jó miniszterelnök volt, beszédei és kitartása mindvégig a harcok, bombázások és megpróbáltatások alatt lelkesítette az angolokat. Számtalan beszéde, szófordulata és mondása máig gyakran idézett szöveg. Keményen lépett fel Hitlerrel szemben, annak minden "békeajánlatát" visszautasította és rendkívüli bölcsességgel vezette országát az amerikai illetve szovjet nagyhatalmak együttműködésében. A brit gyarmatbirodalom szétesését nem tudta meggátolni és Anglia középhatalommá degradálódása is elkerülhetetlen volt, de miniszterelnökségének hála, Nagy -Britannia sokkal kevesebb veszteséggel élte túl a háborút, mint bármely más lehetséges vezető elnöksége esetén. Persze koránt sem volt tökéletes, karrierjét számtalan hiba és kudarc (sőt egy-két bűn) árnyékolta be, ám mégis a világtörténelem legismertebb és legnagyobb egyéniségei közé tartozott.

churchill2.jpg

Folyton szivarozgató, jellegzetes alakjával, a győzelem jelét ("V" mint victory) mutató mozdulatával a háborús Anglia szimbólumává vált. Joe Wright kifejezetten érdekes filmet készített Churchill életének legfontosabb szakaszáról. Ezzel az alkotással a brit filmipar újabb "gyöngyszeme" született meg, leginkább a főszereplő, Gary Oldman átütő és valóban ragyogó alakításának köszönhetően. A hamarosan 60-at is betöltő, Londonban született színész, több tucat kiváló filmben bizonyította már tehetségét, de engem a "Skarlát betű"a "Leon, a profi" és a "Pokol konyhája" filmekkel győzött meg leginkább. Egészen mostanáig. Mert "A legsötétebb órában" élete legjobb alakítását nyújtja. (Hozzáteszem: külsejének megdöbbentő átalakítása, mimikájának, gesztusainak, testtartásának és mozgásának fantasztikus "kidolgozása" egészen egyedi teljesítmény, a színészi játék mellett.)

A legsötétebb óra egy akciószegény és meglehetősen lassú folyású háborús dráma, mely leginkább a párbeszédekre és Churchill szuggesztív fellépésére, egyéniségére épít, egy furcsa korszakba repítve a nézőt. Egy különleges embert ismerhetünk meg, akinek sokoldalúsága, humora, színes egyénisége éppúgy "átjön", mint a történelmi közeg szürrealitása. Kiderül, hogy Churchill számtalan területen volt kiemelkedő (1953 -ban irodalmi Nobel díjat kapott), hihetetlenül jól ismerte a történelmet és korának európai vezetőit. Volt érzéke a pszichológiához és ahhoz, hogy a "nép nyelvén" szólaljon meg. A parlamentben elmondott, szenvedélyes, lendületes és lelkesítő beszédei, mindig óriási hatást gyakoroltak hallgatóságára. Az egyik leghíresebb beszédét Gary Oldman is elmondja a filmben, magával ragadó módon:

"Harcolunk a tengerpartokon, a kikötőkben, a mezőkön és a városok utcáin és harcolunk a dombok között és a hegyekben. Soha sem adjuk meg magunkat..."

A film visszaadja a háborús Anglia sajátos atmoszféráját, a drámai idők kemény valóságát, melybe mintha a vetítési idő alatt mi is beléphetnénk. Oldman mellett kiemelkedő Kristin Scott Thomas és Ben Mendelsohn is, csakúgy, mint a gyönyörű Lily James. Színes játékuk életszerűvé teszi a drámai légkörben pergő eseményeket. 

Ez a film nem kimondottan az akciófilmek szerelmeseinek készült és a nagy látványvilágot keresők sem biztos, hogy ezzel az alkotással kapják majd meg életük moziélményét. Viszont a Legsötétebb órát kifejezetten ajánljuk a történelemrajongóknak, az intellektuális élményeket keresőknek, a Churchill életére kíváncsiaknak és az érdekes életutak, emberek, helyzetek iránt fogékony mozizóknak, mert ők értékelni fogják ezt a filmcsemegét Gary Oldman páratlan - szerintünk Oscart érő - alakításával.

Értékelésünk 7,5 / 10 mely azért nem 8 pont, mert nem kapunk átfogó képet Churcillről (fiatal éveiről), a film hasonlóan a Bukáshoz (Hitler) csak egy életszakaszra fókuszál. Másrészt a  mozgalmasság is hibádzik, a sztori lehetne rövidebb és sokkal több háborús jelenettel, aktivitással telítettebb. Ugyanakkor Gary Oldman játéka szinte mindenért kárpótolja a nézőt.

belyegkep2.jpg

45 komment

John Wick 2 - Reeves újra megismétli előző sikerét

2018. január 16. 17:09 - Filmflash

Tavaly február végén került a magyar mozikba a 2014 -ben nagy sikert aratott és a legtöbb nagy filmes oldalon máig népszerű (IMDb -n 7,3 pontot kapott) John Wick második epizódja. Újra Chad Stahelski ül a rendezői székben és természetesen újra Keanu Reeves játssza a főszerepet. Megint egy kőkemény akció-thrillert kapunk és ezúttal külön, kiemelten adózhatunk az időközben 53. évét is betöltő Reeves hihetetlen formája előtt. Rajta tényleg nem múlik semmi, hiszen szédületes, amit véghez visz ebben a filmben: villámgyors verekedések, élvezetes autós üldözések és az elmaradhatatlan mészárlások, pontos precíziós lövésekkel. Az egyik ilyen jelenetben 51 ember lő le (számoltuk)  többségüket éppen fejen találva.

john_wick2.jpg

Hogy mi a John Wick filmek sikerének titka? Szerintünk, az egyik maga Reeves és a csak neki jól álló mogorva, szótlan, vérprofi stílus, melyről óhatatlanul az jut eszünkbe: "ha tényleg vannak ilyen tagok a világban, akkor valószínűleg épp ilyenek lehetnek". A másik "titok" a Wick-filmek sajátos atmoszférája, a furcsa fekete-fehér-szürke világ, titokzatos alakjaival, alvilági fegyvereseivel, öltönyös bérgyilkosaival és azzal a ténnyel, hogy itt bizony mindenki profi gyilkológép. Az átlagember tátott szájú kíváncsisággal szemléli ezt a szürreális közeget, melyben a gazdagság kegyetlenséggel, vérrel, gyilkosságokkal, drága ruhákkal, villámgyors sportkocsikkal és automata fegyverekkel párosul. 

A John Wick 2 sztorija kevésbé eredeti, mint az első epizódé (a kutyámért és kocsimért mindenkit hazavágok überelhetetlen ars poetica ebben a műfajban), viszont az akciók száma, színvonala, kivitelezése meghatványozódott és Reeves is keményebben tolja. Kiemelkedő alakítást nyújt még a fő-fő maffiavezér szerepében Ian McShane (aki amúgy skót származású, mégis mindig olaszt játszatnak szegénnyel), erős kisugárzással megformálva a Wick -nek segítő, ám valójában a maffiának elkötelezett alvilági "királyt". Laurence Fishburne - bár nagy rajongója vagyok - ezúttal kicsit halványan és erőltetetten van jelen a történetben és többször előadott alvilági gúnykacaja is inkább a "kihagyhattátok volna gyerekek" kategória.

A John Wick második epizódja egy nagyon pörgős mozi, mely elejétől a végéig akciójelenetekkel van tele (gyakorlatilag egymást érik), így szinte csak kapkodjuk a fejünket és néha még pislogni is elfelejtünk. Ugyanakkor hiányzik a sztoriból a "nő" karaktere, aki szenvedélyt hozhatna a filmbe. A két hölgy: Claudia Gerini és Ruby Rose sajnos nem tudják betölteni az űrt, egyikük süketnéma bérgyilkosnő (Ruby Rose), másikuk pedig (Claudia Gerini) túl nyúlfarknyi szerepet kap ehhez.

Kicsit hiányérzetünk támad John Wick karakterének alaposabb megismerését illetően is, hiszen bár Reeeves többször is könnyes szemmel bámulja meghalt feleségének a fényképét, valójában ennél közelebb nem kerülünk természetének, múltjának és gyengeségeinek megfejtéséhez. Mégis valahogy működik az egész, elfogadjuk, hogy ez egy ilyen pali, vagyis szótlan, kőkemény, vérprofi és szó szerint mindenkit képes eltenni az útból. A filmet elsősorban akciómániásoknak és adrenalinfüggőknek ajánljuk, nem fognak csalódni. Értékelésünk: 7,5 / 10

belyegkep2.jpg

.

5 komment

Yamakasi - a franciák is tudnak jó akciófilmet készíteni

2018. január 13. 12:38 - Filmflash

Ariel Zetioun francia rendező 2001 -ben készítette el a Yamakasit, mely máig az egyik legjobb francia akciófilm lett. Egyszerű, de ötletes az alapsztori, izgalmas a történetfűzés, pörgős a rendezés és nagyon látványosak a parkour - freerunning jelenetek is. Valahogyan az embernek az az érzése, hogy egy francia közegben játszódó, tipikus gall jellegzetességekkel felruházott, de amerikai tempójú akciófilmet néz. Egyébként a parkour és a freerunning - melyek nagyvárosi extrém sportok, mégpedig épületek, akadályok, magaslatok, korlátok, falak látványos megmászásával, átugrásával (villámgyors sebességgel) - komoly szerepet kap a filmben, őrült tempót diktálva az egésznek. 

yamakasi.jpg

A kiindulópont egy hét fős párizsi csapat, mely fiatalokból áll (lásd képünket) és melynek tagjai szabadidejükben a freerunningnak hódolnak, vagyis épületekre, hidakra másznak fel. Az ő csapatnevük a Yamakasi. (A csoportban több ázsiai is van, akik afféle modern szamurájnak tartják magukat, innen a japán elnevezés.) Mutatványaik valójában szabálysértések, melyekre idővel a rendőrök is felfigyelnek, ám tehetetlenek, mert a srácok annyira fürgék és villámgyorsak, hogy lehetetlenség elkapni őket. A rendőr-parancsnoknak idővel mániájává válik, hogy megleckéztesse a fiatalokat - akik még ki is gúnyolják az általuk hülyére vett fakabátokat - és egyre dühödtebben kíséri nyomon tevékenységüket (noha a Yamakasi valójában soha nem okoz semmilyen kárt). 

A fiatalok egy alkalommal jelentős kihívással kerülnek szembe: egy külvárosi arab kisfiúnak új szívre lenne szüksége, de a családnak sajnos nincs meg a szükséges pénze a bonyolult és drága műtéthez. A Yamakasi elhatározza: a jó ügy érdekében segít és kitalál valamit. Pénzt szereznek, természetesen a legkevésbé sem törvényes (ám nagyon hatékony) módon, újra hülyét csinálva a párizsi rendőrségből. Tervük zseniális, a kivitelezés látványos és lenyűgöző. Segíti őket egy arab származású rendőr is, aki a külvárosban él és közéjük valónak tekintik. 

A Yamakasi egyik érdekessége, hogy látványos freerunning - parkour jeleneteket mutat be, nagyszerű szórakozást kínálva. A másik egyedisége: a mondanivalója. A főhősök ugyanis a társadalom perifériájára szorult fiatalok, külvárosban tengődő srácok, feketék, arabok, ázsiaiak, szegények, Párizs legalsó, kiszolgáltatott szubkultúrájának tagjai. Helyzetük dacára óriási bennük az összetartás, a nagylelkűség és a segíteni akarás, hiszen egy kisfiú megmentéséért vállalják a lebukás veszélyét és egy lehetetlen akció megpróbáltatásait. Természetesen újra hülyét csinálnak a rendőrökből, bebizonyítva, hogy egy nemes ügyért folyó küzdelemben a többség által lenézett, kiszolgáltatott, külvárosi szegény-gyerekek is lehetnek zseniálisak. És valóban villámgyorsak, fürgék, erősek és ötletesek, így a siker nem marad el.

A film legvége egy kicsit társadalom-kritika is, hiszen azt láttatja, hogy sokszor éppen a leginkább megbecsült emberek - orvosok, rendőrtisztek, városi vezetők - azok, akik a legnagyobb gazságokra képesek, miközben az iskolázatlan, lenézett "kisemberek" képviselik a becsületet. A Yamakasi nagyszerű szórakozást nyújt akciófilmek kedvelőknek és a francia alkotások rajongóinak! Értékelésünk: 8 / 10

belyegkep2.jpg

1 komment

A 12 legjobban várt film 2018 -ban

2018. január 06. 22:45 - Filmflash

Az idei évben előreláthatóan több kiemelkedően jó film is a magyar mozikba kerül majd, melyek közül most tizenkettőt választottunk ki arra, hogy kiemeljük és felhívjuk rá a figyelmet. Akad köztük látványos Blockbuster, akciófilm, horror, kémfilm, történelmi téma és dráma is. Nézzük sorban, de nem rangsorolva:

A Pentagon titkai (február 22.)

pentagon.jpg

Februárban kerül a magyar mozikba Steven Spielberg érdekesnek ígérkező hidegháborús krimije, Tom Hanks és Maryl Streep főszereplésével, A Pentagon titkai. A sztori szerint egy katonai elemző, bizonyos Daniel Ellsberg (Zach Woods) az amerikai kormány szándékait - és Vietnam-politikáját - leleplező anyagokat készül nyilvánosságra hozni, mégpedig egy bátor laptulajdonos, Katherine Graham (Meryl Streep) és egy vakmerő főszerkesztő, Ben Bradlee (Tom Hanks) segítségével. Csakhogy az USA vezetése közbelép és a sajtószabadságért folyó küzdelem a bíróságokon folytatódik. A Spielberg - Tom Hanks - Meryl Streep trió különleges és fordulatos filmet ígér.

Fekete párduc (február 15.) 

parduc.jpg

A Marvel legújabb meglepetésfilmje milliókat érdekel világszerte és idehaza is hatalmas rajongótábor számolja a napokat a premier-bemutatóig. A Fekete párduc rendezője Ryan Coogler, a főszereplők pedig: Chadwick Bodeman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o, Daniel Kaluuya. Látványos, izgalmas és fantáziadús akciófilmre számíthatunk.

Sicario 2 (június)

sicario.jpg

Stefano Sollima - aki Denis Villeneuve -t váltotta a rendezői székben - a hírek szerint még keményebb jelenetekkel készítette el a 2015 -ös sikerfilm folytatását, ám Emily Blunt nélkül. Ugyanakkor Josh Brolin és Benicio Del Toro maradtak a stábban és minden valószínűség szerint kitesznek magukért, hogy a mexikói drogbandák elleni harcot  újra életszerűen tárják elénk. 

Jurassic World: Bukott Birodalom (junius 7.)

jurassic.jpg

Juan Antonio Bayona fimjében kitör a Nublar sziget vulkánja, ami újra aktivizálja az első részből megismert párost, vagyis Owent (Chris Pratt) és Claire -t (Bryce Dallas Howard). A film főhősei a sziget és az ott élő dínók megmentésére indulnak, megküzdve a természettel, a ragadozókkal és a terveiket keresztező gonoszokkal. 

Mission Impossible 6 (július 27.)

mi6.jpg

Jó hír az MI filmek rajongói számára, hogy a franchise két utolsó nagy sikere, vagyis a 4. és 5. epizód után, Christopher McQuarrie ismét a rendezői székbe ült és a "Titkos nemzet -hez" hasonló, ütős akcióorgiát készített Tom Cruise és a gyönyörű Rebecca Ferguson főszereplésével. Mindenesetre, a Bond és Bourne szériák "gyengélkedése" után valóban jó lenne már egy színvonalas kémes-akciófilmet látnunk a mozikban.

Ready Player One (március 30.)

ready.jpg

Steven Spielberg másik 2018 -as filmújdonsága Ernest Cline 2011 -es sci-fi regényét tette "moziképessé", melyben az emberiség nagy része (2044 -et írunk) egy szimulációhoz csatlakozva éli mindennapjait és egy virtuális játékban vesz részt. A főhős egy gimnazista fiú (Tye Sheridan) és a csodaszép Zandor (Hannah John-Kamen), akik beszállva a játékba, őrületes kalandok sorát élik meg.

Expedíció (február 22.)

expedicio.jpg

Az idén általam talán leginkább várt "horror-thriller-sci-fi" eredeti címe: Annihilation (elpusztulás), melyet a hazai mozik februárban, Expedíció címmel játszanak majd. Alex Garland rendezése valódi csemegének ígérkezik, Natalie Portman, Oscar Isaac és Jennifer Jason Leigh főszereplésével. Rejtélyes történet Floridában, ahol egy biológusnő különös jelenségeket kezd tanulmányozni, egy kormány által lezárt területen.

Hang nélkül (május 10.)

hang.jpg

Az év horror-sci-fije is lehet John Krasinski filmje, melyben felesége Emily Blunt játssza a főszerepet. A sztori önmagában is egyedi, szinte hátborzongató: idegen lények támadják meg a Földet és pusztítják el a lakosságot. Ám egy család felismeri a védekezés módját, mely egyszerűen a csönd. Amíg hangtalanok tudnak maradni, túlélhetik a lények agresszióját.

Star Wars: Han Solo (május 25.)

solo.jpg

Ron Howard új Star Wars spin-off filmjéről sok információs szivárgott már ki, többek közt az is, hogy a főszerepre kiválasztott Alden Ehremreich meglehetős nehézségekkel kezdett Han Solo figurájának megformálásához. Ugyanakkor az is kiderült, hogy egy nagyon látványos mozira számíthatunk, egy megint csak új stílusú SW epizód keretei között.

Vörös veréb (március 1.)

redsparrow.jpg

Ebben a különlegesnek ígérkező kémfilmben - melyet Jason Matthews nyugalmazott CIA tiszt első regényéből készítettek - a csodaszép Jennifer Lawrence egy orosz kémnőt alakít (Dominika Jegorovát), aki az amerikai CIA egyik fontos tagjából próbált információkat kiszedni. A napjaink Oroszországában játszódó történet az év egyik legjobb filmje is lehet.

Ocean's 8 (június 8.)

oceans8.jpg

Nagy divattá vált Hollywoodban minden nagyobb filmsiker női szereplős változatát is elkészíteni. Így járt ezzel az Ocean's 12 is, hiszen a Brad Pitt - George Clooney fémjelezte csapat népszerű sztoriját ezúttal Sandra Bullock - Cate Blanchett - Anne Hathaway trió és számtalan színészhölgy próbálja majd júniusban megismételni.

The Irishman (december)

the_irishman.jpg

Martin Scorsese maffiás drámája talán még éppen belefér az idei évben (bár nem kizárt, hogy a premier-bemutató átcsúszik majd 2019-re). A rangos szereplőgárda - Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci - Jimmy Hoffa ma sem tisztázott, 1982 -es eltűnését és meggyilkolását dolgozza majd fel.  

  ***

Szólj hozzá!

A filmélvezet anatómiája

2018. január 06. 14:47 - Filmflash

Sokan szeretik a filmeket és egyre inkább tömegessé válik a filmnézés, mint szórakozási forma. Persze ennek módjai sokat változtak az elmúlt 10 évben, hisz a mozi visszaszorult, az első helyet az internet és az onnan való letöltések szerezték meg. Ez ugyanakkor együtt járt a filmrajongói kör kiszélesedésével és az amatőr filmelemzők számának gyarapodásával. Ma már több száz filmes blog működik a világhálón és több tucat olyan FB csoport létezik, ahol sok ezres a taglétszám. 

Mitől olyan népszerű mindez? Mert szinte minden film elérhető, mert nagyon sok a jó alkotás, mert az internet révén könnyen kicserélhetők a tapasztalatok, mert  egyre kevésbé pénz kérdése a dolog, mert ma már egyszerű véleményt formálni (blogot indítani vagy kommentelni), mert a más típusú szórakozásokhoz mérten kevésbé komplikált vagy drága kikapcsolódást nyújt és végül mert egyszerűen jó. Nagyon jó! Hódoljunk tehát együtt ennek a szenvedélynek, gyertek a Filmflash -re, mi pedig igyekszünk színvonalas írásokkal meglepni benneteket!

***

Első megjelenésünk

index_filmflash.jpg

Szólj hozzá!